Masz problemy z porannym wstawaniem?

Najpopularniejszą formą wypoczynku w naszej globalnej wiosce jest sen. Ta czynność układu nerwowego pomaga nam w regeneracji siły. Dobry zdrowy sen działa jak lekarstwo i najlepszy kosmetyk.

Zapotrzebowanie na sen jest indywidualne dla każdego z osobna. To, czy ktoś jest „skowronkiem” czy „sową”, zależy od naszego zegara biologicznego i genów.

Naukowcy z Howard Hughes Medical Institute w San Francisco odkryli, że zegar biologiczny osób określanych „skowronkami” odmierza 24-godzinną dobę, zaś zegar biologiczny osób określanych „sowami” odmierza dobę o trzy godziny dłuższą. Dlatego „sowom” tak trudno rano wstać i później dziwią się, że już jest tak późno.

Tak naprawdę w fizjologii nie jest wyjaśniony sens snu. Pewne hipotezy mówią, że śpiąc podwyższamy swój poziom wrażliwości, oszczędzamy energię, konsolidujemy pamięć.
Zapadanie w sen zależy od natężenia światła i bodźców zewnętrznych, dlatego tak ważna jest cisza i spokój podczas snu.

Sen dzieli się na fazy:

* Faza snu charakteryzująca się wolnymi ruchami gałek ocznych – NREM, czyli sen głęboki, sen wolnofalowy. Podczas tej fazy aktywność elektryczna mózgu zwiększa się, co oznacza, że wykorzystanie niektórych rejonów mózgu jest większe podczas snu niż podczas czuwania.

* Faza snu charakteryzująca się szybkimi ruchami gałek ocznych – REM, czyli sen płytki, sen paradoksalny. Występują tu najczęściej marzenia senne i następuje całkowite rozluźnienie mięśni.

Niestety walczenie ze snem, aby wydłużyć czas czuwania, nie udaje się, ponieważ jedna nieprzespana noc obniża sprawność fizyczną i powoduje szereg negatywnych efektów fizjologicznych i psychicznych.

Piotr Dudziński

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *